Subscribe Twitter

23 november 2010

Winteraanpassingen Deel 1:Voedsel aanpassen aan het seizoen



Voor vrijdag wordt er flink wat sneeuw voorspelt, het wordt dus weer echt winter. Voor veel mensen is het erg lastig om weer gewend te raken aan de donkere en koude dagen. Graag deel ik dus wat tips met jullie.

Iets wat ik al jaren doe, is mijn eetpatroon aanpassen aan het seizoen.
Je lichaam heeft in de zomer namelijk heel andere dingen nodig dan in de winter.

Dit is wat ik graag in de zomer en de winter eet en drink:

Zomer:

  • Fruit
  • Vruchtensappen
  • koude melk
  • salades
Winter:
  • Pasta's
  • Warme melk
  • brood en andere volkoren producten
  • groene thee
Zoals je kunt zien eet ik heel erg graag koolhydraten in de winter. Omdat het 's winters vaak een stuk kouder is dan in de zomer en omdat het al vroeg donker is, hebben we in verhouding erg veel energie nodig. Dit is ook waarom mensen vaak als het winter begint te worden een winterdipje krijgen.

Pasta's zitten bomvol met koolhydraten en leveren daarmee erg veel energie, en daarmee warmte, aan je lichaam. Je moet wel uitkijken dat je niet zo erg gewend raakt aan al deze koolhydraten, dat je van de zomer nog steeds dezelfde hoeveelheden blijft eten. In de zomer kan je lichaam zichzelf namelijk veel makkelijker warm houden en heeft het al die koolhydraten dus niet nodig.
Als je deze dan gewoon blijft eten ( je hebt natuurlijk altijd wel een beetje nodig) zullen de overtollige koolhydraten opgeslagen worden in ons lijf. En dat is iets wat de meeste vrouwen niet willen. ;)

In de zomer droogt ons lichaam en onze huid snel uit van het zonlicht en zeewater. Het is daarom belangrijk dat je veel drinkt. Water vult ons vochtpeil het beste bij, maar ook een voldoende aan vitaminen is erg belangrijk, dus een vruchtendrankje op zijn tijd kan geen kwaad. Ook fruit is perfect zomer eten. Het is fris, het zit bomvol vitaminen en vocht, en bevat toch nog vezels.

De komende dagen zal ik nog meer wintertips geven. Het is namelijk erg lastig om foto's te maken voor reviews als het zo vroeg al donker is.

Xx-Bella

1 reacties:

Silva zei

Hm, ik heet zelf altijd ongeveer hetzelfde, maar misschien is het wel een goed idee mijn voedsel aan te passen.

Een reactie posten

 
Web Analytics